Translate

Choose language in the menu to the right. Use Google to translate the web site.

We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Google Translate Logotype
Här är du: Startsidan » Barn och utbildning » Jag vill vara en lärare som...
Huvudmeny

Jag vill vara en lärare som...

Vi heter Daniel, vi är So-lärare, vi bor och jobbar i Aneby i Småland och vi brinner båda väldigt mycket för fenomenet lärande. Titeln "Jag vill vara en lärare som..." har vi valt till detta projekt för att visa på vår önskan att hela tiden utvecklas. Att skapa en hemsida och en podcast är ett sätt för oss att bjuda med dig på vår resa mot djupare förståelse av hur man skapar bästa möjliga förutsättningar för lärande. 

Vi riktar oss till dig som är intresserad av lärande, kanske är du en kollega från Aneby, eller från någon annan del av Sverige? Eller vem som helst som delar vår fascination för lärande! Grunden för våra samtal i podden är modern skolforskning som vi de senaste åren tagit del av och provat, samt våra egna och våra kollegors erfarenheter från arbete med lärande i Aneby kommun.

Hoppas du vill åka med på denna pedagogiska resa utifrån tanken: "Jag vill vara en lärare som..."!

Senast kontrollerad: 2016-11-15.

10. Resurser eller konkurrenter?

Avsnitt 10 av podden ”Jag vill vara en lärare som…” är en fortsättning på intervjuavsnittet senast på temat ”Lära tillsammans”. Vi funderar vidare kring det här med kamrater – är de resurser eller konkurrenter? Vi går kort igenom vad som egentligen är poängen med att arbeta tillsammans, vi utfärdar några varningar och på slutet kommer vi med några vardagsnära tips.

I detta avsnitt går vi alltså vidare in i temat ”Lära tillsammans”. Pernilla delade i förra avsnittet sin syn och sina erfarenheter av tillsammanslärande. Vi hänger på henne utifrån några andra perspektiv, vi problematiserar en aning genom att belysa några risker och vi landar i några konkreta undervisningstips som kan vara värda att prova.

9. Lära tillsammans - intervju med Pernilla Ruthér

Avsnitt 9 av podden ”Jag vill vara en lärare som…” handlar om att vara en lärare som försöker skapa förutsättningar för ett gemensamt lärande, ett lärande där eleverna lyfter varandra, ger varandra respons och framförallt…lär tillsammans!

I vårt andra intervjuavsnitt är det vår kollega Pernilla Ruthér som är intervjuoffer. Hon undervisar i svenska på Furulidskolan i Aneby och har stor erfarenhet av att jobba med kamratbedömning och andra metoder som skapar förutsättningar för ett gemensamt lärande.

Vi funderar tillsammans kring det här med gemensamt lärande i en grupp. Vad är vinsterna? Hur kan man bära sig åt? Vad finns det för ledord som är viktiga om man vill skapa lärande som inte bara är enskilt?

8. Varning för beröm

I avsnitt 8 av podden "Jag vill vara en lärare som..." sticker vi ut hakan och utfärdar en varning för beröm! Det kan låta märkligt, men skolforskning har de senaste åren visat att beröm är något som verkligen är värt att diskutera. Denna diskussion är oerhört allmängiltig och våra funderingar kring beröm kan tillämpas på många situationer även utanför skolans väggar.

Vår erfarenhet säger att många lärare, föräldrar och andra har en bild av beröm som något oerhört positivt. Beröm är enligt dem något som lyfter andra människor, det skapar självförtroende och är något man ska sprida runt sig så ofta man orkar. Men är det så enkelt?

I vårt samtal vänder och vrider vi på olika typer av beröm, vilka konsekvenser de olika typerna kan få och landar i en hel del tips (och varningar!) utifrån forskning och vår egen erfarenhet.

7. Feedback

Dagens avsnitt handlar om en mycket viktig beståndsdel i allt lärande, nämligen feedback. I vårt samtal lyfter vi fram vad som är syftet med feedback, vilka förutsättningar som behöver finnas för att feedback ska fungera samt en del tips på hur feedback kan ges.

Avsnittet kan ses som en fortsättning på förra avsnittet om formativ bedömning, men fungerar också fristående.

6. Formativ bedömning

Nu finns avsnitt 6 av podden "Jag vill vara en lärare som..." ute! Du hittar det här eller till höger i menyn bland övriga avsnitt. 

Avsnittet handlar den här gången om formativ bedömning, som av många skolforskare på senare tid framhållits som den enskilt viktigaste beståndsdelen i ett framgångsrikt lärande.

Hur kan jag som lärare bedriva en följsam undervisning utifrån det lärande som verkligen sker, inte utifrån det lärande jag gissar sker? Vårt samtal cirklar kring ett formativt förhållningssätt där bedömning är ett verktyg i lärandets tjänst. Det handlar om bedömning FÖR lärande inte bedömning AV lärande - en avgörande skillnad!

5. Motivation - intervju med Michael Berg

Dagens avsnitt har som ämne "Motivation" och vi har dagen till ära bjudit in en kollega som har stor erfarenhet och ett stort intresse just för motivation. Han heter Michael Berg och arbetar som lärare i matematik på Furulidskolan i Aneby.

Michael delar med sig av sina tankar kring motivation på ett mycket personligt sätt. Han har en tydlig idé om vad som är viktigast i kontakten med elever för att skapa motivation hos dem - det handlar allra mest om att skapa relation med eleverna i fråga!

4. Nyårsspecial

Gott nytt år alla lyssnare!

Vi laddar upp inför 2017 med ett "Nyårsspecial" - ett personligt samtal där funderar kring vår personliga utveckling som lärare framöver. "Jag vill vara en lärare som..." tar helt enkelt sats inför 2017 genom att vi utmanar oss själva med pedagogiska nyårslöften.

Kanske blir du som lyssnare också utmanad och sätter dig ner och skissar på några egna mål med det kommande året?

Tillsammans kan vi utvecklas och bli lite, lite bättre...

3. Mindset - del 2

Nu finns avsnitt 3 ute! Där följer vi upp förra avsnittets introduktion om Mindset och pratar praktiska tillämpningar i vår yrkesroll utifrån tre delar:

- vad vi tänker om elever,

- vad vi säger till elever &

- vad vi gör i olika situationer.

2. Mindset - del 1

Utgångspunkten för avsnitt två är: "Jag vill vara en lärare som hjälper elever att tro på sin egen förmåga att lära".

Efter att i första avsnittet introducerat oss själva och projektet: "Jag vill vara en lärare som..." är det nu dags att kasta oss direkt in i ett av våra absoluta favoritämnen! För några år sedan upptäckte vi Carol Dwecks forskning om Mindset, något som kom att förändra väldigt mycket i vår syn på lärande, men också på så mycket annat i livet! Tänket utifrån mindset har blivit själva grunden till hela vår pedagogiska värdegrund, så varför inte börja där?

Avsnitt 2: Mindset - del 1 hittar du här!

1. Introduktion

I poddens första avsnitt presenterar vi oss själva och tankarna bakom projektet "Jag vill vara en lärare som...". Vi ger lite smakprov på vad vi kan komma att behandla i kommande avsnitt och du får en känsla för ungefär hur det kommer att låta.

Klicka här för att komma till avsnitt ett!

Snabbkommandon: Snabbkommandon[0] Startsida[1] Nyheter[2] Webbplatskartan[3] Sök[4] Sidans innehåll[S]