Translate

Choose language in the menu to the right. Use Google to translate the web site.

We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Google Translate Logotype
Här är du: Startsidan » Barn och utbildning » Jag vill vara en lärare som... » 10. Resurser eller konkurrenter?
Huvudmeny

10. Resurser eller konkurrenter?

Avsnitt 10 av podden ”Jag vill vara en lärare som…” är en fortsättning på intervjuavsnittet senast på temat ”Lära tillsammans”. Vi funderar vidare kring det här med kamrater – är de resurser eller konkurrenter? Vi går kort igenom vad som egentligen är poängen med att arbeta tillsammans, vi utfärdar några varningar och på slutet kommer vi med några vardagsnära tips.

I detta avsnitt går vi alltså vidare in i temat ”Lära tillsammans”. Pernilla delade i förra avsnittet sin syn och sina erfarenheter av tillsammanslärande. Vi hänger på henne utifrån några andra perspektiv, vi problematiserar en aning genom att belysa några risker och vi landar i några konkreta undervisningstips som kan vara värda att prova.

Tips för att skapa ett klimat av att kamrater är resurser, inte konkurrenter:

C3B4ME = see three before me! Tanken är att eleverna ska bli vana att inte direkt räcka upp handen eller ställa frågor till läraren, utan i stället utnyttja sina kamrater som resurser. De kan fråga tre klasskamrater innan de frågar läraren! Eller kolla i boken, sök på datorn och fråga en kompis.

EPA = Enskilt, Par, Alla. En speciell teknik att ställa frågor, eller lösa problem som går ut på att man själv får fundera först enskilt, sedan möta en kompis och klura tillsammans för att till slut låta läraren sortera de olika parens tankar i ett gemensamt lärande byggt på individernas och parens funderingar.

Checklista. Att låta eleverna i par kolla av varandras lärande med hjälp av en checklista. Vad har min kompis förstått och vad behöver förbättras?

Bingo – ”Hitta någon som kan…”. En variant på bingo där det i varje fält på brickan finns beskrivet en färdighet eller kunskap. Eleverna minglar runt i jakt på underskrifter, d v s någon som kan svara eller förklara just det som står i en viss ruta.

Frågekarusell. En metod där man möblerar dubbla ringar av stolar. Inre ringen vänd utåt och yttre vänd inåt så att stolarna bildar par. De som sitter i inre ringen ställer sin fråga till den de sitter mitt emot. Efter en knapp minut roterar yttre ringen ett steg. Efter ett tag har de i inre ringen ställt sin fråga till samtliga i yttre. Byte av ring + nya frågor och så kör man ett varv till. Till slut ska alla summera de svar de fått. Frågor och klassens svar kan sedan med fördel gås igenom gemensamt.

Som vanligt är ni varmt välkomna att komma med frågor eller kommentarer på poddens innehåll via facebooksidan eller mailadressen daniel@jagvillvaraenläraresom.se.

Senast kontrollerad: 2017-04-20.
Snabbkommandon: Snabbkommandon[0] Startsida[1] Nyheter[2] Webbplatskartan[3] Sök[4] Sidans innehåll[S]