Translate

Choose language in the menu to the right. Use Google to translate the web site.

We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Google Translate Logotype
Här är du: Startsidan » Barn och utbildning » Jag vill vara en lärare som... » 12. Varning för betyg och resultat
Huvudmeny

12. Varning för betyg och resultat

I avsnitt 12 av podden ”Jag vill vara en lärare som…” utfärdar vi en varning för betyg och resultat, något som kanske kan te sig lite konstigt så här i slutet av vårterminen. I många sammanhang utmålas betyg och resultatfokus som vägen framåt för svensk skola, men stämmer den bilden med aktuell forskning?

I detta avsnitt försöker vi bena ut olika sätt att tänka kring och förhålla sig till resultat och betyg. Som lärare kan man inte låta bli att sätta betygen, men man kan fundera kring var vi lägger vårt fokus!

Det finns en rad problem med resultatfokus och betyg. Risken är att det skapas mer känslor än tankar om fokus ligger på resultaten och betygen. Vårt sätt att se på elever kan dessutom bli lite märkligt om våra tankar styrs för mycket av elevernas resultat, vi kanske börjar sätta etiketter på dem vilket begränsar vår syn på deras utvecklingspotential. En annan risk är att fokus hamnar mer på produkten än på lärandet, att det blir mer summativt tänk än formativt. Dessutom är det ett problem med en poängsumma eller ett betyg att det saknas information för att bli användbart. Ser man på det utifrån en motivationssynvinkel så riskerar motivationen att bli av det yttre slaget, t ex att göra läraren glad, mer än att finnas inuti eleven och skapa lust att lära.

Vi problematiserar i avsnittet genom att ställa bl a följande frågor:

  • Är det inte bra om eleverna får lära sig att hantera betyg och resultat i skolan, finns ju i alla möjliga sammanhang i det verkliga livet?
  • Kan det inte vara så att betyg och resultat, typ tävlan, kan sporra elever till att prestera lite bättre?
  • Är det inte självklart att man vill veta hur det har gått och på så sätt få veta hur man ligger till?
  • Behöver man inte få veta om man misslyckats på ett prov till exempel, för att kunna reparera detta, vi pratar ju om att ta ansvar för sitt lärande?

Som vanligt är ni varmt välkomna att komma med frågor eller kommentarer på poddens innehåll via facebooksidan eller mailadressen daniel@jagvillvaraenläraresom.se.

Senast kontrollerad: 2017-05-30.
Snabbkommandon: Snabbkommandon[0] Startsida[1] Nyheter[2] Webbplatskartan[3] Sök[4] Sidans innehåll[S]