Translate

Choose language in the menu to the right. Use Google to translate the web site.

We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Google Translate Logotype
Här är du: Startsidan » Barn och utbildning » Jag vill vara en lärare som... » 2. Mindset - del 1
Huvudmeny

2. Mindset - del 1

Utgångspunkten för avsnitt två är: "Jag vill vara en lärare som hjälper elever att tro på sin egen förmåga att lära".

Efter att i första avsnittet introducerat oss själva och projektet: "Jag vill vara en lärare som..." är det nu dags att kasta oss direkt in i ett av våra absoluta favoritämnen! För några år sedan upptäckte vi Carol Dwecks forskning om Mindset, något som kom att förändra väldigt mycket i vår syn på lärande, men också på så mycket annat i livet! Tänket utifrån mindset har blivit själva grunden till hela vår pedagogiska värdegrund, så varför inte börja där?

Avsnitt 2: Mindset - del 1 hittar du här!

Målet med det här avsnittet är att introducera och förklara grundtankarna inom forskningen om mindset. Dweck visar på hur vi alla tenderar att tänka på ett av två sätt i olika situationer i livet; antingen tänker vi utifrån ett mindset som är "fixed" eller "growth", fixerat eller dynamiskt. Detta får stora följder på hur vi sedan hanterar dessa situationer. Särskilt tydligt blir det kanske i skolans värld, där elevers mindset har en oerhörd betydelse för deras lärande, eller brist på lärande. Deras mindset avgör nämligen om de tror på sin egen förmåga att lära eller inte, om de över huvud taget har något hopp om lärande... 

Carol Dweck

Carol Dweck

Här kan du läsa mer om vem Carol Dweck är och lyssna på (och se) hennes TED talk i Norrköping från november 2014.

Är du mer intresserad rekommenderar vi varmt hennes bok, som finns på svenska sedan något år tillbaka:

Mindset av Carol Dweck

Mindset av Carol Dweck

Senast kontrollerad: 2016-12-30.
Snabbkommandon: Snabbkommandon[0] Startsida[1] Nyheter[2] Webbplatskartan[3] Sök[4] Sidans innehåll[S]