Translate

Choose language in the menu to the right. Use Google to translate the web site.

We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Google Translate Logotype
Här är du: Startsidan » Barn och utbildning » Jag vill vara en lärare som... » 5. Motivation - intervju med Michael Berg
Huvudmeny

5. Motivation - intervju med Michael Berg

Dagens avsnitt har som ämne "Motivation" och vi har dagen till ära bjudit in en kollega som har stor erfarenhet och ett stort intresse just för motivation. Han heter Michael Berg och arbetar som lärare i matematik på Furulidskolan i Aneby.

Michael delar med sig av sina tankar kring motivation på ett mycket personligt sätt. Han har en tydlig idé om vad som är viktigast i kontakten med elever för att skapa motivation hos dem - det handlar allra mest om att skapa relation med eleverna i fråga!

Michael Berg

Michael resonerar i intervjun utifrån inre och yttre motivation. För Michael handlar den inre motivationen mer om lärares pedagogik och undervisningsstrategier för att skapa intresse hos elever för de olika ämnena, medan yttre motivation mer har med lärarens person att göra och det bemötande och de förhållningssätt läraren har i kontakten med elever. Det viktigaste enligt Michael är utan tvekan att se alla elever och skapa en relation med dem. Då blir eleverna motiverade! 

 

Under vårt eftersnack refererar vi till boken: "Inkludering i skolan - undervisningsstrategier som fungerar" av David Mitchell. Boken tar upp ett antal nyckelfaktorer för motivation i skolan. Professor John Hattie säger följande om denna bok:

"Den här boken med sin enorma mängd fakta om elever i behov av särskilt stöd skulle jag ha velat skriva. Den är handfast, lättläst och en resurs att ha nära till hands. En fantastisk bok."

 

Som avslutning av detta avsnitt på temat motivation lyfter vi fram en tanke om att det kanske handlar mer om att inte förstöra den motivation de flesta elever börjar ettan med. Vad händer längs vägen med nyfikenheten, lusten att lära och glöden i ungarnas ögon? Är det kanske så att det viktigaste att tränga djupare i som lärare är hur man undviker att förstöra det eleverna har inombords? Vilket språkbruk ska jag akta mig för, hur undviker jag etiketter som begränsar, hur hjälper jag eleverna att inte hamna i ett statiskt mindset eller hur bemöter jag deras misstag på ett schysst sätt? Frågor som vi behöver tränga djupare i...en annan gång.

 

 

Senast kontrollerad: 2017-02-02.
Snabbkommandon: Snabbkommandon[0] Startsida[1] Nyheter[2] Webbplatskartan[3] Sök[4] Sidans innehåll[S]