Translate

Choose language in the menu to the right. Use Google to translate the web site.

We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Google Translate Logotype
Här är du: Startsidan » Barn och utbildning » Jag vill vara en lärare som... » 6. Formativ bedömning
Huvudmeny

6. Formativ bedömning

Nu finns avsnitt 6 av podden "Jag vill vara en lärare som..." ute! Du hittar det här eller till höger i menyn bland övriga avsnitt. 

Avsnittet handlar den här gången om formativ bedömning, som av många skolforskare på senare tid framhållits som den enskilt viktigaste beståndsdelen i ett framgångsrikt lärande.

Hur kan jag som lärare bedriva en följsam undervisning utifrån det lärande som verkligen sker, inte utifrån det lärande jag gissar sker? Vårt samtal cirklar kring ett formativt förhållningssätt där bedömning är ett verktyg i lärandets tjänst. Det handlar om bedömning FÖR lärande inte bedömning AV lärande - en avgörande skillnad!

I vårt samtal om formativ bedömning och följsam undervisning refererar vi till följande böcker:

Dylan Wiliam: "Att följa lärande - formativ bedömning i praktiken"

Dylan Wiliam: "Att följa lärande - formativ bedömning i praktiken"

Lärande bedömning
Bedömning för lärande

Så är du intresserad av att tränga djupare in i tänket kring formativ bedömning rekommenderar vi någon av ovanstående böcker!

Varmt välkommen att lyssna på podden och kom gärna med respons kring detta viktiga och spännande ämne! Du kan skriva kommentarer på vår facebooksida eller skicka ett mail till daniel@jagvillvaraenläraresom.se.

Som vanligt kan du förstås hitta podden även via iTunes och Podcaster.

 

Senast kontrollerad: 2017-02-02.
Snabbkommandon: Snabbkommandon[0] Startsida[1] Nyheter[2] Webbplatskartan[3] Sök[4] Sidans innehåll[S]