Translate

Choose language in the menu to the right. Use Google to translate the web site.

We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Google Translate Logotype
Här är du: Startsidan » Barn och utbildning » Jag vill vara en lärare som... » 7. Feedback
Huvudmeny

7. Feedback

Dagens avsnitt handlar om en mycket viktig beståndsdel i allt lärande, nämligen feedback. I vårt samtal lyfter vi fram vad som är syftet med feedback, vilka förutsättningar som behöver finnas för att feedback ska fungera samt en del tips på hur feedback kan ges.

Avsnittet kan ses som en fortsättning på förra avsnittet om formativ bedömning, men fungerar också fristående.

Bill Gates om feedback

Samtalets olika delar innehåller bland annat följande:

Syftet med feedback - kan man sammanfatta feedback som ett verktyg för att utveckla lärande i önskad riktning? I så fall för att skapa mesta möjliga utveckling hos den som ska lära sig?

Förutsättningar för feedback – hur mottagliga är våra elever? Finns det ett tydligt mål att sträva mot? Följer jag lärandet på nära håll (bedömning)?

Hur gör man effektiv feedback?

  • Nära i tid.
  • Kopplat till mål.
  • Tydligt, använd språk som eleven förstår.
  • Skapa kognitiv process hos mottagaren (mer arbete hos mottagaren än hos givaren).
  • Konkreta tips (inte bara träna mer, eller skriv lite mer…)
  • Träna på att ge och ta emot feedback.
  • Exempel på metoder

Veckans boktips:

James Nottingham: "Utmanande undervisning i klassrummet"

James Nottingham: "Utmanande undervisning i klassrummet"

Dylan Wiliam: "Att följa lärande - formativ bedömning i praktiken"

Dylan Wiliam: "Att följa lärande - formativ bedömning i praktiken"

Följ oss gärna via vår facebooksida ”Jag vill vara en lärare som” eller direkt via Soundcloud eller iTunes/Podcaster.

På facebook och via mailadressen daniel@jagvillvaraenläraresom.se kan du ge respons, ställa frågor eller komma med idéer – gör gärna det!

Senast kontrollerad: 2017-02-23.
Snabbkommandon: Snabbkommandon[0] Startsida[1] Nyheter[2] Webbplatskartan[3] Sök[4] Sidans innehåll[S]