Translate

Choose language in the menu to the right. Use Google to translate the web site.

We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Google Translate Logotype
Här är du: Startsidan » Jobba hos oss » Dina jobbarkompisar » Jag är en spindel i nätet
Huvudmeny

Jag är en spindel i nätet

Elenor läste Samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet och efter studenten hade hon diverse ströjobb, både som trappstädare, i videobutik men även som personlig assistent. Elenor blev peppad av sin chef inom Handikappomsorgen i Tranås att läsa vidare och 1996 började hon läsa Sociala omsorgsprogrammet vid Hälsohögskolan i Jönköping. Utbildningen är treårig och sista året läste hon inriktningen Ledning av hälso- och välfärdssystem. Därefter kompletterade hon sin utbildning med ett fjärde år i Linköping där hon läste organisation och ledarskap. Sista studieåret jobbade Elenor 25 procent som hemtjänstassistent i Aneby kommun.

1999 fick Elenor ett vikariat som hemtjänstassistent inom äldreomsorgen i Jönköpings kommun. 2001 fick hon en fast tjänst inom handikappomsorgen och sedan har åren rullat på. Elenor har i Jönköping jobbat med daglig verksamhet, personlig assistans, social dokumentation, psykiatri med mera.

Efter andra barnet kände hon att hon gjort sitt i Jönköping, Elenor var trött på att pendla och tog kontakt med Aneby kommun. Elenor Råsberg har jobbat som enhetschef inom Sociala avdelningen sedan 15:e augusti 2011. Hon ansvarar för personliga assistenter och korttidsboendet på Antuna.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig i Aneby kommun?
Elenor

Jag börjar antingen kl. 7.00 eller kl. 8.30. Det är mycket möten där vi planerar verksamheten, arbetsplatsträffar (APT), besök i verksamheten, rekrytering och inringning av vikarier med mera. Jag önskar att jag hann med att träffa personalen oftare, men det är inte alltid lätt att hinna med allt. Jag jobbar med situationsanpassat ledarskap och försöker vara här och nu. Det roligaste med jobbet är att känna att jag är en del av helheten. Jag får se människor växa, stärka dem i sin yrkesroll och har förmånen att var en del av kuggarna i det stora maskineriet. Det roligaste som finns är när jag upplever glädje, kan ge en klapp på axeln och se att en plan fungera.

Hur ser du på samarbetet, med kollegor och andra yrkesgrupper i kommunen?

Det är ju A och O att det fungerar med mina närmaste. Vi har ett gott samarbete och är måna om varandra. Det finns en stor öppenhet och vi kan prata och resonera med varandra. Till exempel så träffas vi varje tisdag på Antuna och har cheflunch.

Beskriv din upplevelse av Aneby kommun som arbetsgivare!

Den är bra! Kommunen är duktig på att visa sig fast vi är små och vi håller samman. Det finns en styrka i litenheten i och med att det är en närhet till beslutstagandet.

Vad tycker du är positivt med att bo i Aneby kommun?

Det finns en närhet. Alla vet till exempel vilka mina döttrar är, en slags social samvaro. Det finns också tillgång till bra skolor och barnomsorg.

 

Vi rundar av intervjun. Innan lunch ska Elenor planera APT, ringa några samtal och kolla över lite inom hemvården då deras samordnare har semester. Som enhetschef gäller det att ha översikt och vara lite överallt, ungefär som spindeln i nätet!

 

 

 

Namnteckning Annie Stenstrand

 

 

Annie Stenstrand
HR-konsult

Senast kontrollerad: 2017-11-06.
Snabbkommandon: Snabbkommandon[0] Startsida[1] Nyheter[2] Webbplatskartan[3] Sök[4] Sidans innehåll[S]