Translate

Choose language in the menu to the right. Use Google to translate the web site.

We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Google Translate Logotype
Här är du: Startsidan » Nyheter » Premiär för podcasten ”Jag vill vara en lärare som…”
Huvudmeny

Premiär för podcasten ”Jag vill vara en lärare som…”

”Hur jobbar lärare och hur kan de lära på bästa sätt? Det ville vi ta reda på”, berättar Daniel Johansson, som tillsammans med Daniel Dahlström precis släppt sitt första avsnitt av podcasten ”Jag vill vara en lärare som…”. De jobbar båda på Furulidskolans högstadium som lärare i samhällskunskap och det märks att de båda har ett rejält driv både för lärande och sin nya podd – vilket är lite som ett radioprogram, fast man laddar ner det och lyssnar när man vill. 

Varför just en podd?

Johansson berättar att han själv lyssnat mycket på podcasts och tycker att det är ett lättillgängligt format som är rätt lätt att sprida. Samtidigt är han noga med att poängtera att han är intresserad av att få feedback från lyssnarna och skapa en diskussion – speciellt inom Aneby. ”Vi ser det en kommunövergripande poddlärgrupp”, berättar Dahlström och fortsätter: ”Det blir förhoppningsvis ett sätt att inspirera oss själva och andra lärare här i Aneby kommun. För även om vi [lärare i Aneby kommun] gör ett bra jobb idag, så kan man alltid lära sig mer om skolforskning och hur man blir ännu lite skarpare som pedagog. Och vi lärare behövs. Forskningen visar att det inte handlar om skolans ekonomi, storlek på klasserna eller hur bra IT man har; utan att man har en lärare som brinner för vad han eller hon gör.”

Varför ska man lyssna på podden?

”Det finns bara ett fåtal podcasts som handlar om modern skolforskning”, förklarar Johansson, varpå Dahlström fyller i: ”Precis. Vi såg att det fanns ett behov. Så vi ville skapa en podcast som vi själva skulle vilja lyssna på. Och den ska inte bara handla om oss, utan om lärare i hela Aneby kommun.” Dahlström är också noga med att poängera att när de pratar om exempel från klassrummet så kommer de enbart att tala om eleverna på ett svepande sätt och givetvis inte nämna någon vid namn eller nämna detaljer som kan identifiera barnen.

En annan sak som båda Daniel vill förmedla är att de inte vill skriva folk på nästan. ”Vi vill vara ödmjuka inför det här projektet och inte påstå att vi vet allt. Vi vill också ’vara en lärare som... ‘. Jag och Daniel har kommit en bit på vägen, men vi vill vidare. Och det är den resan vi vill bjuda med folk på” avslutar Dahlström. 

Du kan läsa mer och hitta en länk till själva podcasten här.

Publicerad 2016-11-15
Snabbkommandon: Snabbkommandon[0] Startsida[1] Nyheter[2] Webbplatskartan[3] Sök[4] Sidans innehåll[S]