Påtalade trafiksäkerhetsbrister i kommunen

Tre personer som cyklar på grusväg. Foto

Trafikverket har bjudit in länets kommuner att identifiera fem potentiella trafiksäkerhetsbrister på det statliga vägnätet inom respektive kommun. – Det känns väldigt positivt att Trafikverket har gett kommunerna denna möjlighet att spela in några av de mest välbehövda och önskvärda åtgärderna säger Michael Wirestam, samhällsbyggnadschef.

– För vår del finns relativt stor andel statlig väg, inte minst i Aneby tätort, och en hel del åtgärder finns utpekade i kommunens gång- och cykelplan samtidigt som det inkommer såväl medborgarförslag som olika synpunkter på vägnätet med jämna mellanrum fortsätter Michael. Vi har naturligtvis tagit tillfället i akt och påtalat fem brister runtom i kommunen där vår förhoppning förstås är att de på sikt ska kunna åtgärdas, avslutar han.

Summering av de olika önskade åtgärderna

Korsningen Grännavägen och Jönköpingsvägen

Trafiksäkerhetsåtgärder med till exempel förstärkt belysning och en gång- cykel- och mopedpassage i eller i anslutning till korsningen. Åtgärderna syftar i första hand till att förbättra läget för oskyddade trafikanter. Utpekad punkt i kommunens gång- och cykelplan.


Väg 32 genom Sunhultsbrunn

Utredning av framtida åtgärder för väg 32 genomfördes av Trafikverket under 2024. En nysträckning av vägen utanför orten bedöms inte stå i relation med de markanspråk och höga investeringskostnader det skulle innebära. Rekommendationen i studien är därför att behålla nuvarande vägutformning genom orten och att satsa på lämpliga tätortsåtgärder för att säkerställa en god hastighetsefterlevnad. Detta kan handla om trafiksäkerhetskameror och fysiska hastighetsdämpande åtgärder. Det är angeläget att genomföra tätortsåtgärder genom Sunhult i närtid, vilket borde vara möjligt innan väg 32 byggs om i större skala i övriga delar.


Gång-, cykel- och mopedpassager på norra delen av Storgatan i Aneby

Tre passager finns utpekade i kommunens gång- och cykelplan. Framförallt är behovet som störst vid Målqvist väg och vid Grengatan, i kombination med någon form av hastighetsdämpande åtgärder.


Väg 986 genom Vireda

Vireda skola byggs för närvarande ut med fyra nya klassrum och ett nytt stort tillagningskök för västra kommundelen. Samhällsföreningen arbetar för en ny gång- och cykelväg i närhet av väg 986, utanför vägområdet. Ett par passager med hastighetsdämpande åtgärder genom samhället skulle ge stor effekt för trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter. Samtidigt bör även hastighetsbegränsningen förändras så att högsta tillåtna hastighet genom hela byn blir 40 km/h.


Passage för gång-, cykel- och mopeder över väg 132

Detta är den enda gång- och cykelpassagen över väg 132 som inte är planskild. En förbättrad passage, gärna med förstärkt belysning, för oskyddade trafikanter över vägen, för passerande mot bostadsområdet på Skärsjö udde samt mot Skärsjö badplats. Åtgärden finns med i kommunens gång- och cykelplan.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 14 april 2025