Möt Christoffer Gustafsson, fritidsledare.

Bild på Christoffer Gustafsson bland elevskåp i Furulidskolan. I bakgrunden finns blåa skåp.

Bild på Christoffer Gustafsson bland elevskåp i Furulidskolan. Det är här på högstadiet han har sitt kontor och träffar flest elever.

Christoffer Gustafsson arbetar som fritidsledare i Aneby kommun. Hans uppgift är att skapa en meningsfull fritid för ungdomar i kommunen. Han arbetar också ute på skolorna där han möter ungdomarna i ett coachande förhållningsätt.

Vi sitter på en bänk i cafét på Furulidskolan, som är högstadiet i Aneby kommun. Här inne kommer elever i olika åldrar in och ut, för att handla en smörgås eller dricka. Framför mig sitter Christoffer Gustafsson, fritidsledare i kommunen. Hans arbete går bland annat ut på att vara en förebild för eleverna, att småprata och lära känna dem. Det märks här inne i cafét - många av eleverna kommer fram och småpratar med Christoffer.

Christoffer är den enda fritidsledaren i Aneby kommun. Därför arbetar han med lite allt möjligt. Essensen i hans roll är dock att möta ungdomar utifrån ett coachande förhållningsätt. Han arbetar också för en meningsfull fritid för ungdomarna där han exempelvis anordnar aktiviteter under loven. Främst arbetar han på högstadiet där syftet är att synas och lära känna eleverna.

Fritidsledare har en viktig roll, viktigare än vad man tror, det är inte bara att “leka” utan många gånger har jag viktiga samtal med våra ungdomar. Mitt arbeta handlar mycket om att skapa relationer, säger Christoffer.

Det bästa med arbetet är att det händer väldigt mycket, han får chansen att hålla igång och hitta på saker.

Jag brinner för mitt yrke, av flera anledningar. Dels för att jag får träffa ungdomar och samtala med dem. Men också för att det händer saker hela tiden. Jag är en person som gillar att arrangera saker och att hålla igång, så är jag privat också, säger Christoffer.

På sin fritid håller Christoffer på med rally, han är kartläsare åt en chaufför. Som kartläsare sitter du bredvid chauffören och berättar hur vägen längre fram ser ut. Han kan exempelvis berätta för chauffören om han ska gasa eller släppa på gasen, och vilken väg han ska ta. Det går snabbt i svängarna och tilliten mellan Christoffer och chauffören är viktigt.

Det svåraste är samspelet mellan mig och chauffören. Han måste lita på mig och jag måste lita på honom. Tilliten är väldigt viktigt – vilket också är något som kommer tillbaka i min roll som fritidsledare, säger Christoffer.

Christoffer slipar väggar.

Christoffer står och fixar väggarna i lokalen där fritidsgården ska husera. När fritidsgården har öppnat kommer Christoffer lägga mycket på sin arbetstid där.

Som fritidsledare har Christoffer även hand om idrottsskolan och lovaktiviteter. Två saker där aktiviteter erbjuds under lov eller efter skoltid. Idrottsskolan handlar om att ungdomar får testa på olika sporter och lovaktiviteterna handlar om att erbjuda aktiviteter under skolloven.

Påsklov, sportlov, sommarlov, höstlov. Vi erbjuder flera aktiviteter under de flesta loven. Under påsklovet hade vi exempelvis en fiskeresa där vi åkte och sov över i en stuga. Vi spelade fotboll. Vi spelade innebandy. Vi var på islandshästridning. Det är en dock utmaning att hitta aktiviteter som passar alla, avslutar Christoffer.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 6 november 2023