Lotterier är, och har länge varit, en av föreningslivets viktigaste inkomstkällor. I Sverige regleras lotteriverksamheten i spellagen och spelförordningen. För att föreningar ska få sälja lotter krävs det tillstånd. Kommunen registrerar tillstånd för upp till fem år för registreringslotterier. Övriga tillstånd ansvarar spelinspektionen för.
För att en förening ska kunna ansöka om lotteritillstånd samt registrera lotteri krävs det att föreningen på ett styrelsemöte fattar beslut om att ansöka om registrering för lotteriverksamhet. I samma beslut ska även lotteriföreståndare väljas. Ansökan om registrering görs till Aneby kommun.
En ny lag, Spellagen (2018:1138), trädde i kraft 1 januari 2019 och med den omreglerades spelmarknaden. Det innebär att kommunen endast ansvarar för så kallade registreringslotterier och kan bevilja föreningar tillstånd att bedriva sådana i upp till fem år.
Registreringslotterier omfattar ej kasinospel, onlinebingo, penningautomater, värdeautomater, datorsimulerat automatspel, bingo och lokalt poolspel på hästar. För sådana spel är Spelinspektionen tillståndsgivare.
Licens får ges till ideell förening eller registrerat trossamfund som
En juridisk person enligt ovan och som är verksam huvudsakligen inom en enda kommun, får efter registrering hos kommunen tillhandahålla lotterier om
Bibliotek, allmänkultur, lokaluthyrning, föreningsliv, sport- och fritidsanläggningar.
Storgatan 48
Box 53 | 578 22 Aneby